این نوشته‌ تقدیم به اون دسته از عزیزانی هست که احیاناً پایشان در مسیر بندگی خدا لغزیده و اینک تصمیم دارند از چنگال ابلیس خبیث و نفس وسوسه‌گر به درگاه الهی توبه نمایند؛ ولی نمی‌دانند چگونه ... .
نمی‌دانند از کجا شروع کنند ... .
نمی‌دانند چگونه توبه نمایند که مورد قبول خدای توّاب قرار بگیرد.
اگه از این دسته انسانها هستید بفرمایید داخل؛ دم در بده.
البته اگه از بنده‌های خوب خدا هستید خوشحال می‌شیم وقت گرانبهایتان را بگذارید و میهمان قلم ما شوید... .

پشیمانی از گناه نشانه‌ی پاکی روح شماست؛ چراکه هستند کسانیکه مثل آب خوردن کثیف‌ترین گناهان را مرتکب می‌شوند ولی هیچ احساس شرمندگی درمحضر خدایشان ـ همان خدایی که هرچه دارند و ندارند از جانب اوست ـ نمی‌کنند. تصمیم به توبه نشان دهنده این است که قبل از شما خداوند مهربان به سوی شما نظر رحمتی افکنده است و در واقع این خداست که به سوی شما توبه کرده که شما هم توفیق توبه یافته‌اید. پس با امید بیشتر به رحمت و مغفرت الهی بدانید که پاک کردن گناهان گذشته کار ساده‌ای نیست و تا زمانی که آنها را جبران نکرده‌اید هنوز توبه واقعی اتفاق نیفتاده است و خدایی ناکرده اگر با این گناهان در دادگاه عدل الهی حاضر شوید بسیار وحشتناک خواهد بود. چراکه در روایت داریم کمترین عذاب جهنم این است که به پای شخص کفشی داغ می‌پوشانند که از حرارت آن مغزش در سر به جوش می‌آید.

البته اگر توبه نمایید همه گناهان پاک شده و مشمول رحمت الهی خواهید بود. ان‌شاءالله

توبه واقعی چهار مرحله دارد که بعد از تحقق این چهار مرحله شما موفق به توبه شده‌اید و باید تلاش کنید که دیگر قلب خود را با آلودگی گناه سیاه ننمایید.

مرحله‌ی اول: تنفر و انزجار قلبی نسبت به گناهان گذشته: یعنی وقتی به یاد این می‌افتید که در محضر خالق خود و درمقابل دیدگان امام زمان علیه السلام فلان گناه را مرتکب شده‌اید و قرار است به خاطر گناهتان آتش سخت جهنم را بچشید واقعاً ناراحت شوید.

مرحله دوم: تصمیم جدی بر ترک گناه.

مرحله سوم: اقرار و اعتراف زبانی به خطای خود در محضر پروردگار مهربان. یعنی هر وقت به یاد خطاهای گذشته افتادید و در تنهاییهایتان و بعد از نمازهایتان درمحضر خدای متعال اعتراف کنید که چه جرمها و گناههایی را مرتکب شده‌اید.

مرحله چهارم: جبران گذشته توسط عبادت و بندگی و تلاوت قرآن و اگر احیاناً حق‌الناسی بوده است با جلب رضایت صاحب حق.

در حدیث قدسی داریم که خداوند می‌فرماید: اگر آنهایی که به من پشت کرده‌اند می‌دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می‌کشم و چه مقدار مشتاق توبه آنها هستم قطعاً از شدت شور و شوق نسبت به من جان می‌دادند و تمام بندبند اعضایشان به خاطر عشق من از هم جدا می‌شد.

خداوند در آیه‌ی 82 سوره طه به پیامبراکرم(ص) می‌فرماید:  به بندگانم بگو همانا من البته آمرزنده کسی هستم که توبه کند و سپس کار نیک نماید و او را به راه راست هدایت نمایم.

همچنین پیامبراکرم (ص) می‌فرماید: هیچ کس نزد خدا دوست داشتنی‌تر از جوان توبه‌کار نیست.

توجه داشته باشید که شما هروقت تصمیم جدی بر ترک گناه و توبه به درگاه خداوند می‌گیرید شیطان بسیار ناراحت و عصبانی می‌شود درنتیجه سعی می‌کند شما را سست و ناامید نماید. پس اوایل کار بشدت مراقب باشید که در دام شیطان  نیفتید. واگر احیاناً دچار لغزش شدید سریع چندبار أستغفرالله ربی و أتوب إلیه بگویید و به دنبال جبران خطای خود باشید. یادتان باشد اجازه ندارید ناامید شوید. ناامید شدن همان چیزی است که شیطان می‌خواهد.

حال به حمام رفته و یک غسل به نیت غسل توبه انجام دهید و بعد از غسل توبه، وضو بگیرید و عمل روز یکشنبه ماه ذی‌القعده که در مفاتیح‌الجنان (درقسمت اعمال ماه ذی‌القعده) آمده است را انجام دهید وبعد از آن هم با خدای خود مناجات نموده و پیمان بر ترک گناه و جبران گذشته ببندید. بهتر است این کار را دوباره در اولین یکشنبه پیش‌رو نیز انجام دهید.

چند عدد فایل زیبای مناجات را پیشکش به شما می‌کنیم تا بهتر و با حالی زیباتر با خدایتان به مناجات بنشینید و اصلاً یاد بگیریم در مناجاتهایمان به خدای خود چه بگوییم و چگونه بگوییم. جهت دریافت فایلها کلیک نمایید.

این حقیر را هم از دعای خیرتان فراموش ننمایید.